Zväz modelárov Slovenska, Letecko modelársky klub Istropolitana Bratislava, Letecko modelársky klub Humenné a Mesto Žarnovica boli oficiálnymi organizátormi otvorených pretekov leteckých modelov svetového pohára pod názvom Memoriál Jozefa Gábriša.
Napriek nepriaznivej predpovedi počasia a na poslednú chvíľu odhlásením troch účastníkov (POL, CZE a AUT), piatok 10. augusta privítal Mestský športový areál v Žarnovici dvadsiatku súťažiacich leteckých modelárov z piatich štátov (SVK, CZE, AUT, HUN, GER), aby si zmerali sily v troch súťažných kategóriách pred nastávajúcimi Majstrovstvami sveta v Bulharsku. Medzi zúčastnenými nechýbali zvučné mená, ako Igor Burger (SVK), Alexander Schrek (SVK), či Jiří Vejmola (CZE), ktorí donútili Číňanov, Američanov a vlastne všetkých zúčastnených z väčších mocností po posledných Majstrovstvách sveta vo Francúzsku hľadať Slovenskú a Českú republiku na mape.
Piatkové popoludnie sa od obedňajších hodín nieslo v duchu intenzívnych tréningových letov, kedy medzi prvými na ploche nechýbal Damian Sobiech (rodák z Poľska žijúci v Nemecku). Postupný príchod súťažiacich neustále narastal a zvyšoval intenzitu letovej prevádzky, kde sa ku koncu šetrila každá sekunda prestojov a vo vzduchu bol takmer neustále aspoň jeden model. Bohužiaľ si v týchto tréningových letoch vypil svoj kalich horkosti Pavel Beneš (CZE), keď počas štartu zrejme poryvom (poryv = silnejší závan) nepríjemného narastajúceho vetra zachytil vrtuľou o zem a sila motora odtrhla prednú časť modelu. Napriek ponukám súperov, ktorí boli ochotní model opraviť, Pavel zo súťaže odstúpil, poprial veľa šťastia a odcestoval ešte v piatok domov. Škoda. Ďalšie terno v štartovej listine bol Radomil Dobrovolný (CZE), ktorý pricestoval do Žarnovice so staronovým modelom, ktorý už dlhšie nemal „v ruke“ a robil na ňom niekoľko zmien, ktoré nestihol otestovať. Ešte v sobotu ráno išiel skúšobný let, ktorý mal rozhodnúť, či vôbec má zmysel, aby nastúpil do súťaže. Čo čert nechcel, pri štarte sa mu uvoľnilo koliesko na podvozku, ktorý následne pri pristátí „urval“. Znova sa potvrdila súdržnosť súperov, ktorí tentoraz úspešne Radka prehovorili, model spolu opravili a Radek do súťaže nakoniec nastúpil.
Predpoveď počasia na víkend neveštila nič dobré. Vyzeralo to tak, že katastrofický scenár z roku 2010, kedy sa táto súťaž konala v Žarnovici prvýkrát a nedeľné ráno nás vtedy privítalo intenzívnymi lejakmi, sa zopakuje a tentoraz ešte v horšej podobe. Sobotné predpovede sľubovali silný vietor a dažďové zrážky okolo obeda. Znamenalo to prispôsobiť program tak, aby sa počas víkendu stihli odlietať minimálne dve regulárne kolá, ako vyžadujú pravidlá. Pre všetkých zainteresovaných to malo za následok nastaviť budíky a ráno včas bez zbytočných rečí byť pripravený na otvorenie a štart. Prvý ranný tréningový let bol o už cca 6.45 hod. Oficiálne otvorenie, rozlosovanie a všeobecná príprava vďaka predpovedi netrvala dlho, a tak sa stihol prvý oficiálny štart ešte pred plánovaným termínom. Napriek snahe o rýchly začiatok, počas letu úradujúceho Majstra Európy a Vicemajstra sveta Igora Burgera (SVK) začala intenzívna dažďová prehánka. Súťažné lety boli prerušené a nasledovalo sledovanie predpovede počasia. Našťastie sa potvrdilo, že nás zasiahol iba okraj dažďovej aktivity (ktorý podobný sa mal priblížiť ešte cca o dve hodiny), a tak naopak sa nepotvrdila predpoveď silného vetra. Trochu vody nikomu neublížilo, veď súťažiaci sú zvyknutí aj na podstatne horšie podmienky, takže sa po malej pauze mohlo pokračovať. Sobotné nevyspytateľné veterné počasie s občasným dažďom sa podpísalo aj na priebehu ďalších národných kategórií, keď sa rozhodlo, že predsa len chúlostivejšia menej zastúpená kategória polomakiet (ŠUM – športové upútané modely) skutočných lietadiel sa poletí v nedeľu, na kedy bola predpoveď priaznivejšia a kategória jednoduchších, ale o niečo odolnejších akrobatických modelov (UŠ – školské akrobaty – upútané školské akrobatické modely) sa celá odlieta ešte v dramatickú sobotu.
Nedeľné ráno všetkých privítalo bezveterným počasím s občas vykukujúcim slnkom, a tak sa v relatívnej (okolité mraky neveštili nič dobré, ale nakoniec to vydržalo) pohode dolietalo posledné kolo Svetového pohára hlavnej kategórie F2B (akrobatické modely) a kompletná celá letová časť polomakiet skutočných lietadiel. A tak o 13.00 hod. nič nebránilo slávnostnému odovzdávaniu cien za účasti zástupcu Mesta Žarnovica Ing. Jozefa Piecku – vedúceho oddelenia kultúry, mládeže a športu MsÚ. V kategórii ŠUM súťažili len štyria modelári z LMK Humenné. S celkovým počtom bodov 2817 zvíťazil Michal Hricinda, pred Attilom Csontosom s 2804 a tretí bol Rastislav Kičura, ktorý mal 2613 bodov.
V kategórii UŠ súťažili siedmi a trojicu najlepších tiež tvorili modelári z Humenného v poradí: 1. Attila Csontos 295 b., 2. Michal Hricinda 290, 3. Štefan Csontos 289 bodov.
V hlavnej súťaži v kategórii F2B svetového pohára súťažilo až 13 modelárov. Prvé dve miesta získali slovenskí modelári. Bodovým ohodnotením 2396,00 zvíťazil Alexander Schrek z Pezinka a druhý bol Igor Burger z Bratislavy s 2382, 23 b. Tretie miesto získal český modelár Jiří Vejmola z Lutína, ktorého bodové ohodnotenie bolo 2357,19 a obhajoval víťazstvo v Žarnovici spred dvoch rokov.
Putovný pohár, na obdobie jedného roka, tentoraz získal Alexander Schrek.
Takáto medzinárodná súťaž modelárov sa teda v Žarnovici konala už po druhý krát a možno konštatovať, že úspešne. Tentoraz sa jej priebežne zúčastnilo aj viac divákov, ktorými boli nielen jednotlivci, ale vo viacerých prípadoch si výkony modelárov prišli pozrieť aj celé rodiny. Aj to je záväzkom, aby sa uskutočnila v Žarnovici opäť – snáď už v roku 2014.
Text a foto: Juraj Maďar, riaditeľ súťaže
Kto to bol Jozef Gábriš?
Nie všetkým je známe kto to vlastne bol J. Gábriš, memoriál ktorého sa konal v Žarnovici, a preto uvádzame aspoň základné fakty.
J. Gábriš (narodil sa 25. júna 1933 v Bratislave, umrel 18. apríla 1994 v Bratislave) bol jeden z najznámejších a najúspešnejších leteckých modelárov bývalého Československa. Pôsobil vo viacerých kategóriách leteckých modelov, ale najúspešnejší bol v kategórii upútaných akrobatických modelov (F2B). V tejto kategórii získal prvý titul majstra sveta už v roku 1958 v Belgicku, na svojom vôbec prvom medzinárodnom vystúpení v tejto kategórii. Ako vtedy napísali v časopise Modelář: „Doslova ohromil svojim výkonom zbor medzinárodných rozhodcov“. Potom, o osem rokov neskôr, na leteckej základni RAF, vo Swinderby, získal svoj druhý titul majstra sveta. V roku 1968 si tento úspech zopakoval – vo fínskych Helsinkách získal tretí titul majstra sveta. Štvrtý titul mu ušiel „len o palec“, v roku 1972. Medzitým bol ešte na MS v roku 1970 tretí a na Majstrovstvách Európy v 1969 druhý, keď v roku 1971 v tejto súťaži zvíťazil.
Jeho najúspešnejším a dnes vlastne legendárnym modelom bol Super Master, ktorý sa stal základom pre celý rad podobne konštrukčne riešených modelov ďalších pilotov. Jeho pohon zabezpečoval tak isto v tej dobe legendárny motor československej výroby – MVVS 5,6A.