Založenie Speedway Clubu Žarnovica je reakciou na stav plochej dráhy na Slovensku, čiže v Žarnovici. Nespokojnosť ľudí pohybujúcich sa okolo plochej dráhy, fanúšikov, podnikateľov a v konečnom dôsledku aj vedenia mesta Žarnovica, vyústila do spomínanej iniciatívy. Predstavitelia klubu už podnikli rokovania s mestom, SMF, AMK PD Žarnovica a boli prítomní aj na spoločnom stretnutí zástupcov Slovinska, Chorvátska a Česka v Goričane, kde sa pridali ku spoločnej lige.
V nedeľu, 19. decembra, sa konala ustanovujúca výborová schôdza nového klubu, kde bolo zvolené vedenie a schválené zloženie výboru. Signatármi a zároveň členmi výboru Speedway Clubu Žarnovica sa stali: Ing. Jakub Zliechovec, Marián Baláž, Martin Vaculík, Ľubomír Hajdóni, Rudolf Baniari, Miroslav Obrtlík mladší, Ján Halabrín, Jozef Mihálik, Tomáš Kis, Ján Daniel, Miroslav Gretš, Peter Hajdóni, Ľuboš Šmondrk, Ing. Vladimír Zliechovec, Ing. Jozef Rolinec a Mgr. Martin Búri. Členmi výboru sa ešte stali na schôdzi neprítomní Roman Bielik a Bc. Alenka Treščáková. Výbor si zvolil predsedníctvo, ktorého členmi sú: predseda Mgr. Martin Búri, podpredseda Ing. Jakub Zliechovec a tajomník Bc. Alenka Treščáková.
Úlohou nového klubu je najmä zvýšiť počet pretekov na žarnovickom štadióne, starostlivosť o jazdcov, starostlivosť o štátnu reprezentáciu, zabezpečovanie tréningov, vyhľadávanie mladých záujemcov o plochú dráhu a starostlivosť o popularizáciu tohto športu. Členovia Speedway Clubu Žarnovica vidia širokú škálu možností ako dospieť k postupnému rozvoju plochej dráhy na Slovensku. Cesta k tomu je však zdĺhavá a plná prekážok, čoho sú si v klube vedomí, preto volia postupnosť pri napĺňaní cieľov a predsavzatí, ktoré boli prednesené na prvej výborovej schôdzi.
Veľkým problémom súčasnej plochej dráhy je skutočnosť, že vo svete klesá počet pretekov, na čo okrem fanúšikov najviac doplácajú jazdci. Pokým tí kvalitní, ktorí sa pohybujú v užšej, či širšej svetovej špičke, s počtom jazdeckých príležitostí problém nemajú, jazdci výkonnostného priemeru sú na opačnej strane. Počet ich pretekov sa pohybuje mnohokrát pod číslom dvadsať, či dokonca veľa z nich nemá príležitosť predstaviť sa ani v desiatich pretekoch v roku.
Rovnako tomu je aj na Slovensku, kde funguje jediný plochodrážny štadión v Žarnovici. Pokým Martin Vaculík má pretekov na rozdávanie a môže si vyberať, Ján Halabrín a Tomáš Kis ich musia hľadať doslova lupou. Ruka v ruke s nižšou porciou pretekov ide potom aj skutočnosť, že ich výkony nie sú také, aké by si oni, či slovenskí fanúšikovia predstavovali. Tento problém sa podujal riešiť nový Speedway Club Žarnovica, ktorí si zobral spomínaných jazdcov pod svoj patronát. Jedným z prvých krokov bolo zabezpečenie vyššieho počtu štartov prostredníctvom účasti v lige, čím by sa mohol z časti zahnať aj hlad slovenských fanúšikov po väčšej porcii pretekov v Žarnovici.Prvý pokus bol vytvoriť žarnovický tím v českej 1. lige. Predbežne bola aj ústna dohoda s březolupským klubom na spoločnom tíme pre 1. ligu, nakoniec z toho vzišlo, keďže v Čechách začalo platiť pravidlo, že v pretekoch, ktoré nie sú majstrovstvami ČR nemôžu štartovať jazdci s inými ako českými licenciami a nemôžu sa tieto preteky ísť mimo územia ČR.
Druhou možnosťou tak ostalo pripojenie slovenského tímu do spoločnej ligy s Chorvátmi, Slovincami a Čechmi, ktorá sa počas minulej sezóny jazdila ako juniorská liga. Aj vďaka šéfovi klubu v Kršku, Milanovi Praznikovi, bolo umožnené zástupcom zo Slovenska, prísť na schôdzu do Goričanu, kde sa okrem iného riešila aj otázka spoločnej ligy. Pristúpenie Slovenska do ligy prijali všetci účastníci bez väčších problémov. Snahou slovenských zástupcov bolo aj dostať do spojených majstrovstiev Chorvátska a Slovinska seniorov Jána Halabrína a Tomáša Kisa, avšak ako podmienku si zástupcovia oboch krajín stanovili, že v Žarnovici sa bude musieť ísť jedno kolo šampionátu a že to budú aj Majstrovstvá Slovenska, nakoniec však k dohode nedošlo, nakoľko by to dosť komplikovalo situáciu všetkých troch stránok. Na sedení boli dohodnuté aj predbežné termíny, ktoré neskôr ostali potvrdené a doplnené ešte o chýbajúce termíny stretnutí s českým tímom.
Termíny:
Chorvátsko vs Slovensko – Goričan – 3.4.2011 (nedeľa)
Slovensko vs Česko – Žarnovica – 10.4.2011 (nedeľa)
Slovensko vs Chorvátsko – Žarnovica – 10.7.2011 (nedeľa)
Slovensko vs Slovinsko – Žarnovica – 13.8.2011 (sobota)
Slovinsko vs Slovensko – Ljubljana – 17.9.2011 (sobota)
Česko vs Slovensko – Svitavy – 24.9.2011 (sobota)
Do ligy nastúpi Slovensko s touto súpiskou: Martin Vaculík, Ján Halabrín, Tomáš Kis, Vladimír Višváder, Martin Málek, Martin Gavenda, Jaromír Otruba, Friedrich Wallner, Krzysztof Nowacki a 3 slovinskí juniori, ktorých mená budú známe v priebehu tohto týždňa.
Slovensko sa tak predstaví v tímovej súťaži prvýkrát od roku 1998, kedy sa jazdil Mitropa Cup. Tri ligové stretnutia na žarnovickej dráhe doplnia v kalendári ešte Medzinárodné majstrovstvá Slovenska, ktoré majú svoj termín 4. septembra. Spolu s dvomi podujatiami, ktoré bude organizovať AMK PD (MS juniorov, Zlatá prilba SNP), tak diváci uvidia v Žarnovici šesť pretekov!
Martin Búri